Sikkerhed

Nedenfor er følgende emner behandlet:

  • Førstehjælp
  • Personskader
  • Konflikthåndtering 

Førstehjælp

Stands ulykken

  • Stop eventuelle maskiner
  • Afspær området (stole, tasker el. lign.)

Vurder personen

  • Tjek frie luftveje
  • Tjek vejrtrækning
  • Tjek puls

Alarmér

  • Råb efter hjælp.
  • Ring til alarmcentralen - tryk 1-1-2
  • Følg anvisninger og svar på alarmcentralens spørgsmål

Hent hjertestarter

  • Nærmeste hjertestarter findes ved hovedindgangen

Giv livreddende hjælp

  1. Sikr vejrtrækning
    - Skab frie luftveje
    - Giv kunstigt åndedræt
  2. Sikr blodcirkulation
    - Stands blødninger
  3. Start hjertemassage

Det er vigtigt at hjertemassage ikke afbrydes for at hente hjertestarter eller andet.

Afbrydelse koster liv

Brug af hjertestarter

  • Placer elektroder på brystkasse
  • Tænd for maskinen
  • Følg den talende vejledning

Sikkerhed

  • Undgå berøring under analyse og stød
  • Ved fugtigt område - læg den tilskadekomne på tørt underlag

Personskader

Tilkald hjælp

  • Hvis du eller andre er kommet til skade, skal du forsøge at få fat på en anden person, som kan hjælpe dig

Stands ulykken

  • Stop eventuelle maskiner
  • Afspær området (stole, tasker el. lign.)
  • Hvis der er blødninger i forbindelse med ulykken, skal du straks sørge for at standse disse

Vurder skaden

Det en god idé at vurdere, om skaden er alvorlig og kræver lægehjælp

  • Er tilskadekomne ved bevidsthed og klarttænkende?
  • Er der bevægelighed omkring skaden?
  • Er der tydelige blødninger eller blå mærker i forbindelse med skaden?

Mindre skader

  • Tildæk sår og læsioner ved hjælp af bandage eller plaster (der forefindes førstehjælpskasse i receptionen)
  • Giv akut psykisk førstehjælp: tal roligt til den/de tilskadekomne
  • Underret formanden med henblik på hjælp og skadeanmeldelse

Alvorlige skader

  • Råb efter hjælp
  • Ring til alarmcentralen - tryk 1-1-2
  • Følg alarmcentralens anvisninger og svar på spørgsmål

Ambulance

  • Sørg for at en eventuel ambulance bliver modtaget ved indkørslen og vist vej til skadestedet
  • Sørg eventuelt for på forhånd at have åbnet nøddør

Konflikthåndtering

Hos os ønsker vi et godt psykisk og fysisk miljø

Hensigten med denne instruks er at give dig inspiration til at imødegå konflikter på en måde, der skaber tryghed.

Forebyggende foranstaltninger

  • Have vedvarende fokus på omgangstonen over for ansatte og andre medlemmer
  • At sætte fokus på muligheder og løsninger frem for problemer
  • Forebygge krænkelser via positiv sprogbrug og tydelig kommunikation
  • At påtale uhensigtsmæssig adfærd på en fattet og respektfuld måde
  • Udvise opmærksomhed overfor andres situationer, ikke passivitet

Hvad kan du gøre?

Hvis man vil nedtrappe en konflikt, skal man:

  • Tage ansvar
  • Fokusere på fremtidige muligheder
  • Tale i ’jeg-form’
  • Udforske den andens synspunkt
  • Anmode eller ønske
  • Konkretisere (give enkeltstående eksempler)
  • Tale roligt og lytte til ende
  • Bruge i imødekommende kropssprog: Se på den anden, nikke anerkendende
  • Fokusér på vedkommendes problem, ikke på attituden
  • Giv plads til reaktion, men værn altid om din og andres sikkerhed

Aggressiv konflikt

Skulle en konflikt vurderes til at kunne udvikle sig voldeligt skal du:

  • Skab fysisk rum og hold passende afstand (skranker opretholder en naturlig barriere).
  • Underret formanden eller tilkald anden hjælp
  • Vær opmærksom på kendetegn ved personen som eksempelvis: køn, højde, kropsbygning, alder, hår, hud, øjne, stemme/accent, forklædning, tatoveringer eller andre kendetegn, såsom briller, beklædning, taske, skægvækst m.m.
  • Diskret fjerne emner, der kan anvendes som våben eller kasteskyts

Hvad gør vi?

Vi accepterer ikke adfærd, der kan opfattes som krænkende eller respektløs. Trusler og vold er et brud på ”Ordensreglerne” og medfører straks bortvisning, medlemskab ophævet, og udelukkelse.

Vi har overvågning, som vi kun udleverer til politiet på politiets anmodning